<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d5057099818459025116\x26blogName\x3d%7B+27:40+%7D\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://keranaakuini-hamba.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://keranaakuini-hamba.blogspot.com/\x26vt\x3d7159425703230642156', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Syaima. 14. Malaysian.

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah."
(QS. Al Baqarah:286)


istighfar



MEMORIES



Titik hitam itu.
written on Friday 22 November 2013 @ 22:48 ✈


- Apa yang kau lihat?

"di kertas tu?"

-Ya.

"satu titik hitam"

-....

"kenapa kau tak boleh tengok sekeliling putih tu. kenapa mesti kau fokus pada satu titik hitam yang kecil di kertas tu?"

Holla assalamualaikum! :)

Apa khabar iman? Iman aku................... hm jatuh jatuh dan terus jatuh. Allahu :"( Nak nangis ni. Doakan ya! Doa kalian amat amat amat membantu aku untuk naikkan iman ni......

Entri kali ni terinspirasi setelah aku habis baca buku hlovate. Actually, dah lama dah habis baca buku tu tapi baru harini Allah buka hati nak buat post blog. Mungkin Allah tau dosa aku banyak pahala aku pulak sikit cenonet je jadi, Allah nak tambahkan pahala aku dgn buat post blog ni.

Yalah kan.

Setiap kata-kata dan ayat yang kita taip di alam maya apabila dibaca oleh orang lain akan membuahkan dua perkara.

Pahala.

..atau..

Dosa.

Jadi sekarang ni aku sedang berusaha ke arah "pahala" dan bukan "dosa"


{ berbalik pada tajuk }

Manusia.

Siapa tak kenal manusia.

Manusia di keliling kita.

Ibu kita manusia.

Ayah kita manusia.

Abang kakak adik kita manusia.

Kita juga manusia.

Memang manusia ni sikapnya mencari silap orang lain mencari salah orang lain. Padahal salah seseorang itu hanya sedikit cuma. Yang sedikit itulah berjaya mengaburi kebaikan yang dia buat. Padahal kebaikannya jauh lebih besar banyak dan hebat dari kejahatan itu.

Sama juga seperti kisah "sekeping kertas" ini. Kertas itu simbol seseorang. Dan warna putihnya simbol kebaikan. Manakala titik hitam itu simbol kejahatan.

Bila ditanya pada kita, 
"weh kau suka tak ( isi tempat kosong dgn satu nama )"

Pasti cepat saja kita menjawab,
"sumpah do aku tak suka. dia pernah pinjam pemadam aku pastu hilangkan. dahlah tak mintak maaf"

Padahal tanpa kita sedar, dia bukan sengaja mahu hilangkan pemadam tu. Alahai pemadam saja kot. Beli dkt kedai pun entah entah dapat free.

Orang yang dikatakan dibenci tu mana tau, dalam setiap doanya ada diselitkan nama kita sekali. Mana tau, ketika kita ponteng kelas dia yang tolong back-up kan kan?

Jadi, sungguh kelihatan bod-do sekali kita apabila satu kesalahannya yang kecil menutup mata kita dari memandang sejuta kebaikannya yang lain.

"aku mintak maaf ye aku benci kau selama ni sebab kau hilangkan pemadam aku"

Simple forgive, smile.


0 comment[s] | back to top






© 2012 - Layout created by Afeeqah.
Do you know ? Honesty is the best policy in life